7 ponturi ca sa treci toate examenele cu brio – Antrenament Mental

Reading Time: 6 minutes 👀

#sesiune #psihologie #examene #facultate

          Perioadele de sesiune (denumită popular și STRESIUNE) sunt, probabil, cele mai solicitante momente din viața unui student. Cantitatea de materie pare, adesea, copleșitoare, precum și exigențele profesorilor. Cum activitățile recreaționale și viața socială sunt la fel de importante precum activitățile academice, resursele de timp alocat învățări par limitate, astfel că stările de anxietate, stres și gândurile negative cu privire la abilitățile personale sunt adesea întâlnite în prioada studenției. Mintea influențează în mod ineluctabil comportamentale și starea fizică, astfel că gândurile și atitudinile cu privire la evenimentele cotidiene pot fi un prieten de nădejde sau un obstacol în calea succesului. Pentru colegii noștri viitori terapeuți, precum și pentru studenții care vor să își eficientizeze procesul de învățare și rezultatele academice, punctăm câteva strategii pentru a face față s(tr)esiunilor:

          1. Relaxează-te. Sunt oameni care cred că pot și oameni care cred că nu pot. Și unii, și ceilalți au dreptate. Acordă atenție gândurilor pe care le ai în perioadele stresante și reforumulează-le pe cele negative cu unele pozitiv-realiste. „Sigur o să pic, o să fie greu, nu știu nimic” sunt tipurile de cogniții care te bulversează și îți subminează încrederea în forțele proprii. „Am o memorie bună, sunt o persoană inteligentă și capabilă, mă pot descurca și știu că o voi face” sunt variantele optime pentru a te autodetermina să intri încrezător în sala de examen.

          Catastrofizarea rezultatelor provoacă anxietate. Detașarea de rezultatul final reprezintă o eliberare mentală de stresul psihic, o stare în care memoria și potențialul funcționează cu motoarele turate la maximum. Antrenează-ți mintea să privească orice eveniment cu potențial stresor din perspectiva eternității. Cât va mai conta pentru tine o notă sub așteptări la un examen. Dar o restanță privită retrospectiv peste 10 ani sau peste 100? Exact!

          Detașează-te de rezultate și amintește-ți motivul pentru care ai ales facultatea pe care o urmezi: Pasiunea. Vocația ta. Învață din pasiune, cu gândul la profesionistul care vei deveni în curând, nu cu teama de note mici sau restanțe, iar creierul tău se va destinde, va memora mai mult și îți va facilita accesul la informație, la conexiunile potrivite în zilele examenelor.

          2. Descoperă care este stilul tău preferat de învățare. Psihologia învățării postulează că există trei stiluri care optimizează procesul de memorare: VIZUAL, AUDITIV, KINESTEZIC (modelul VAK): Vizualii memorează mai bine informația atunci când citesc și își imaginează scenarii, urmăresc programe documentare, observă (fotografii, grafice, prezentări). Auditivii memorează mai rapid informația provenită sau corelată cu sunete. Cursul citit cu voce tare sau ascultarea unor melodii pe care să le asociezi cu materia cresc substanțial cantitatea de informație procesată la nivel cerebral. Kinestezicii preferă senzațiile fizice. Transcrierea cursurilor (cu stiloul) și ancorarea informației prin gesturi (strângerea pumnului, atingerea bărbiei etc) sunt strategiile potrivite pentru a facilita învățarea kinestezică.

          Vizual te poți imagina cum intri în sala de examen sigur pe tine, încrezător, relaxat și zâmbitor. Auditiv repetă informațiile citite în gând, asociindu-le cu sunete sau melodii preferate. Kinestezic folosește ancore (gesturi) și asociază-le cu informațiile din cursuri.

          3. Dormi. Ai dreptul la somn prin perne uitat! 🙂 Deși tentația de a goli o ceașcă de cafea după alta pentru a sta treaz în noaptea de dinaintea examenului și a citi materia este mare, în final oboseala influențează negativ atât memoria cât și starea de spirit. Odihna și somnul sunt vitale pentru buna funcționare a creierului tău. Stabilește un program de învățare rezonabil și împarte cursurile complexe în secțiuni. Un curs de 100 de pagini este copleșitor dacă îți propui să îl „dai gata” într-o zi. Însă atunci când îl desparți în secțiuni și îți propui să citești zilnic câte 20 de pagini în cinci zile, pentru ca mai apoi să revizuiești ideile esențiale în ziua premergătoare, informația se sedimentează și devine mai ușor accesibilă.

          Propune-ți un target de învățare rezonabil, care nu te sperie și începe din timp. În zilele premergătoate examenelor, acordă-ți timp pentru somn (minim 7-8 ore). Fă câteva exerciții de respirație și imagerie dirijată înainte de culcare: În poziție confortabilă, cu ochii închiși, acordă atenție respirației. Simte cum, cu fiecare inspirație, te simți tot mai inteligent, mai puternic, mai încrezător, mai stăpân pe tine, și cu fiecare expirație te debarasezi de temeri, de gânduri negative, de stres și de poveri. Vizualizează-te cum intri în sala de curs cu spatele drept, umerii trași în spate, zâmbitor și încrezător în cunoștințele tale. Cum primești subiectele și ai acces la toate informațiile citite/auzite la cursuri/gândite și scrii cursiv în timp ce ideile îți sunt la îndemnână. Setează-ți alarma pentru a avea timp dimineața de a repeta exercițiul. Apoi adormi relaxat și încrezător.

          4. Învață eficient. Dincolo de stilul de învățare preferat, e important să înțelegi informația. Nu te chinui să memorezi mecanic cursurile. Caută asocierile logice și aplicabilitatea practică a informațiilor. Întreabă-te „Cum îmi vor folosi aceste lucruri  în ziua când voi profesa? Cum mă vor ajuta ele să fiu un profesionist în carieră?” Elimină orice potențiale distrageri atunci când ești în perioada de timp alocată studiului. Închide telefonul și folosește internetul pe laptop doar pentru a căuta informații sau a citi cursurile, nu pentru social media. Dezactivează orice notificare. Fă-ți un obicei din a-ți stabili un timp (preferabil la aceeași oră din zi) alocat învățării și respectă-l pe cât posibil. Caută un loc confortabil și liniștit unde să înveți și folosește-l constant pentru a intra în starea de flux. Patul nu este potrivit, căci este asociat cu somnul. Nici canapeaua, în cazul în care o folosești și pentru a urmări seriale pe Netflix. O masă anume la cafeneaua preferată, biroul sau orice alt loc pe care să îl păstrezi EXCLUSIV pentru studiu te va ajuta să creezi o ancoră de loc, unde cu fiecare zi în care folosești acest spațiu, creierul îl va percerpe ca moment pentru a intra în starea de eficiență cognitivă și memorare prin joncțiuni logice/creative.

          5. Premiază-te. Propune-ți un target de învățare (rezonabil) și un premiu pe care să ți-l acorzi după ce îți respecți și îndeplinești misiunea. Dacă din diferite motive sari peste o zi, fii îngăduitor cu tine, însă responsabil cu obiectivele tale. Stabilește obiective pe care să le tratezi cu respect. Cum? Îndeplinind la timp targeturile pe care ți le-ai setat.

          6. Cafea/Tutun/Alcool – În perioadele stresante, creierul simte nevoia de distrageri, așa că numărul ceștilor de cafea, al țigărilor sau paharelor cu vin poate crește considerabil. Deși pentru moment asta te poate face să te simți relaxat, în realitate îți afectează capacitatea de concentrare și de memorare. Astfel că, înainte de examen, ideal este să te rezumi la o cafea (sau ceai verde/negru) și, dacă ești fumător, la maximum una-două țigări în dimineața examenului, doar după micul dejun. Nu ești tu când ți-e foame, iar senzația de stomac gol cu siguranță nu îți va determina creierul să cotrobăie mai abitir prin sertarele memoriei, ci să se gândească la Snickers sau pizza.

          7. Notele nu reflectă inteligența. Să știi asta e esențial pentru a te debarasa de povara mentală a rezultatelor. În etapa universitară, te pregătești pentru cariera pe care ai ales-o. Amintește-ți asta: Ești aici pentru a-ți urma visurile și a-ți îndeplini potențialul, obiectivele și misiunea personală. În acest fel, îți vei antrena creierul să nu mai considere cursurile o corvoadă, ci un mod de a dobândi cunoștințe utile pentru calea pe care ai ales să o urmezi, cunoștințe care, în viitor, te vor diferenția și îți vor asigura accesul la oportunități profesionale. Orice curs care conține cuvântul „istoria…” în față pare soporific, însă profesioniștii, în orice domeniu, sunt aceia capabili să poarte o discuție amplă despre subiecte variate din zona în care activează. Privește materialele de studiu cu interes și curiozitate și memoria te va ajuta în momentele potrivite.

          Succes!

    Dacă simți nevoia de îndrumare de specialitate sau îți dorești să începi un demers terapeutic, poți alege serviciile de Psihoterapie Individuală, Consiliere Educațională și Vocațională sau Practică Psihologică. Pentru a te înscrie, completează acum FORMULARUL și te vom contacta în cel mai scurt timp. 

          Pentru mai multe articole și postări despre psihologie și dezvoltare personală, ne găsești și pe FACEBOOK și INSTAGRAM. 🙂

Vino să ne cunoaștem!

BRAIN+ România: Excelența începe prin Noi!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.