Psihologia Eficienței: 9 Strategii Pentru Lucrul De Acasă


Reading Time: 8 minutes 👀

#PsihologiaEficientei #HomeWork #PsihologieOrganizationala

          Odată cu debutul pandemiei de COVID-19 în Europa și SUA, majoritatea angajatorilor au decis să protejeze personalul și să permită lucrul de la domiciliu atunci când este posibil acest lucru. Reputatul profesor Yuval Noah Harari, autorul celebrelor lucrări „Sapiens”, „Homo Deus” și „21 de lecții pentru secolul 21” afirmă că atunci când „furtuna va trece, omenirea va supraviețui dar vom locui într-o lume diferită”. Cu siguranță lucruri pe care nu le-am considerat benefice sau posibile în trecut, precum cursurile și examenele online sau exercitarea atribuțiilor de serviciu din confortul propriei locuințe vor deveni normalitate. Mulți angajatori vor alege să păstreze pe termen lung măsura lucrului de la domiciliu pentru o parte din personal. În acest mod economisesc bani, fiind nevoie de mai puține spații pentru birouri, dar cresc și gradul de satisfacție al angajaților, care astfel economisesc timpul petrecut în trafic, au un program mai lax de muncă și își pot organiza timpul de lucru după preferințe. Companii precum Google și Twitter își încurajează de ani buni angajații să efectueze sarcinile de serviciu de la domiciliu. Însă în adăpostul casei atenția este distrasă mai ușor de numeroasele tentații precum programele de la televizor, un serial pe Netflix, un pui de somn sau exercitarea treburilor casnice. Locuința nu este în mod obișnuit asociată de creier cu munca, ci cu relaxarea și somnul. Din acest motiv este vitală respectarea unor principii de bază care eficientizează lucrul de acasă și cresc productivitatea și sentimentul de împlinire profesională.

          1. Stabilește un program bine definit. În lucrul la domiciliu, distragerile sunt cea mai mare amenințare la adresa productivității tale. La polul opus se află persoanele „workaholice” care lucrând de acasă uită să mai ia pauze și să se destindă, ajungând să petreacă și câte 12 ore în fața laptopului.

          În funcție de numărul de sarcini pe care îl ai de efectuat, alege un interval orar zilnic în care să îți desfășori activitatea profesională și respectă-l.

          Stabilește de la început intervalul de lucru și pauzele, frecvența și durata lor. Înainte de a intra în starea de flux, oprește orice potențiale distrageri.

          În cazul în care locuiești cu mai multe persoane, anunță-le care este intervalul de timp în care te dedici exclusiv profesiei și roagă-i să îl respecte.

          Dacă membri familiei sau prietenii cu care locuiești te întrerup constant pentru a-ți solicita ajutorul cu diverse treburi, vreun drum până la magazin sau pentru a-ți propune pauze (de țigară, de conversație), va fi dificil să îți reiei iar sarcinile cu motoarele turate la maxim. Comunică-le că îți dorești ca orice solicitări cu excepția urgențelor să fie amânate pentru momentul când îți închei programul de lucru.

          2. Alege un spațiu dedicat lucrului. Creierul uman funcționează prin asocieri corelate inconștient. În acest mod economisește energia și învață să se adapteze la situații.

          Patul este asociat cu somnul, iar canapeaua cu destinderea după o zi de muncă.

          De aceea nu este niciodată benefic să citești/înveți/lucrezi din pat, pentru că astfel vei simți tentația de a moțăi după câteva minute de activitate.

          În plus, în timp poți ajunge la stări de insmonie sau diminuare a calității somnului, deoarece creierului îi va fi greu să intre în starea de odihnă din același loc unde ceva mai devreme a fost solicitat să rămână concentrat și alert.

          O cameră dedicată exlusiv pentru birou este posibilă, de regulă, doar în situația acelora care locuiesc într-o vilă spațioasă. Asta nu înseamnă că într-un apartament nu poți avea „colțul tău profesional”.

          Un birou amplasat într-un loc luminos, un fotoliu confortabil și un suport pentru laptop sau masa din bucătărie sunt câteva idei de locuri pe care le poți delimita ca spațiu de lucru.

          Similar cu punctul 1, este important să îi anunți pe colocatari că îți dorești să ți se respecte liniștea în spațiul destinat lucrului pe perioada în care îți desfășori activitatea.

          De asemenea, pe termen lung poți opta și pentru locuri din apropierea casei, precum o cafenea liniștită.

          Cu fiecare zi în care folosești acest loc, creierul îl va considera un spațiu dedicat exercitării profesiei. Așa îți va fi mai ușor să intri în starea de flux productiv și să îți păstrezi atenția la cote ridicate.

          3. Stabilește rutinele. Ca să îți stimulezi creierul să uite că ești acasă și ai la doar câțiva metri distanță frigiderul pentru o gustare sau patul pentru somn, stabilește câteva rutine zilnice.

          Trezește-te cu cel puțin 30 de minute înainte de a începe lucrul efectiv, pentru a avea timpul necesar de pregătire fizică și mentală pentru sarcinile zilei, a savura cafeaua/ceaiul negru și a lua micul dejun. Lucrul pe stomacul gol este contraproductiv, iar obiceiul de a sări peste prima masă a zilei dăunează sănătății și stabilității organismului.

          Nu sta toată ziua în pijama sau haine de casă, ci îmbracă hainele pe care le-ai folosi în mod obișnuit când ieși afară. La fel ca în cazul patului, creierul asociază pijamaua cu somnul, iar asta dăunează grav stării de flux productiv.

          Stabilește intervalele de timp pentru pauze/gustări/țigară (dacă ești fumător) sau cafea/ceai.

          De regulă, se recomandă ca la fiecare 90 de minute petrecute pe scaun în starea de concentrare să acorzi 10 minute destinderii și să te dezmorțești prin parcurgerea câtorva pași. Poate fi util să îți setezi alarma, ca să nu fi tentat să arunci mereu ochii spre telefon cu gândul la următoarea pauză.

          4. Oprește distragerile. La fel cum e important să îți anunți prietenii sau rudele cu privire la intervalul de timp și de spațiu din casă pe care intenționezi să le aloci lucrului, dacă împarți locuința, și să îi rogi să îți respecte liniștea în această perioadă, este esențial totodată să te asiguri că înainte de începerea lucrului propriu-zis elimini orice posibile distrageri.

          Nu pune în funcțiune mașina de spălat, pentru că atunci când va termina programul vei fi tentat să scoți rufele pentru a le așeza la uscat.

          Oprește internetul pe telefon și folosește laptopul exclusiv în interes profesional (tab-ul de Facebook este util să îl ai deschis în acest timp doar dacă lucrezi la Facebook). 🙂

          Dacă e posibil, pune telefonul pe silent, pentru a evita să fii întrerupt de diverse apeluri nesolicitate.

          Ascultă muzică dacă te ajută să te concentrezi (jazz concert, muzica clasică sau alpha waves sunt acorduri care stimulează abilitățile cerebrale).

          În cazul în care jobul tău nu implică să fii mereu la curent cu fluxul de știri, menținerea televizorului deschis în timpul lucrului nu este doar inutilă, ci și contraproductivă.

          În era vitezei și a informației, tentația de a verifica mereu știrile, fie la tv, fie online, este mare, însă bombardamentul informațional dăunează creierului, atenției, memoriei și capacității de concentrare.

          Deși poate consideri că ai atenție distributivă, e important să știi că orice distragere a atenției de la o singură sarcină pe moment diminuează calitatea prezenței în sarcină.

          Astfel spus, dacă conduci în timp ce vorbești la telefon sau scrii mesaje, poate crezi că te ajută atenția distributivă. Însă, în realitate, creierul își împarte între cele două abilitatea limitată de a se concentra la ceva, reducând astfel nivelul de atenție acordată fiecărei sarcini.

          Așa apar adesea accidentele și actele ratate, erorile de vorbire, memorie sau coordonare. Similar este și când lași televizorul deschis pe fundal în timp ce lucrezi.

          Creierul observă mult mai multe din mediu decât percepem conștient. Cu televizorul deschis, distragerea va fi resimțită constant.

          Ideal este să lași în funcțiune doar ce îți este necesar exclusiv pentru desfășurarea activității profesionale, și să aloci un spațiu separat din zi pentru punerea la curent cu știrile sau socializarea pe facebook/instagram.

          5. Clarifică sarcinile. Atunci când lucrezi de acasă, unul dintre impedimente este lipsa contactului direct cu colegii și superiorii de la muncă.

          Dacă unele dintre sacini sunt neclare sau ai nelămuriri în diverse privințe, poți avea tentația de a „umple mintal golurile” și a presupune că unele lucruri sunt irelevante, deși în realitate ele pot fi vitale pentru finalizarea cu succes a unor proiecte.

          Oricând ai întrebări și neclarități cu privire la sarcinile de lucru, ia o pauză și apelează la ajutorul șefului sau a unui coleg pentru a știi cu exactitate care sunt așteptările.

          De asemenea, e benefic ca la finalul programului să soliciți feedback cu privire la modul de îndeplinire al sarcinilor de la unul dintre colegii de muncă, timp în care poți la rândul tău să îi oferi feedback.

          Pentru a crește productivitatea, mai poți folosi trucul de a defini sarcinile zilei luându-ți angajamentul pentru finalizarea lor. Organizează o sesiune de conversație online (whatsapp, skype sau grup-call) 5-10 minute dimineața sau seara cu colegii de lucru în care fiecare să le comunicați celorlalți care sunt obiectivele pentru ziua următoare.

          Apoi, la finalul zilei reluați discuția pentru a vă oferi feedback reciproc. Astfel de conversații între colegi sunt mult mai productive decât banalele bârfe despre ce se mai întâmplă prin birouri sau zvonurile despre alți colegi ori cu privire la ce ce urmează să mai apară nou în cadrul organizației.

          6. Elaborează AGENDA. Există două moduri de a lucra: Haotic sau organizat. Diferența constă în planificare.

          Atunci când se adună mai multe sarcini deodată, majoritatea au tendința să înceapă cu cele ușoare, care adesea nu sunt prioritare, și să le amâne pe restul pentru mai târziu.

          Problema apare atunci când sarcinile indezirabile se adună de la o zi la alta, iar angajatul este copleșit de numărul sarcinilor catalogate ca fiind „grele” și neîndeplinite.

          Maeștrii productivității au cu toții o agendă în care își organizează sarcinile în funcție de priorități.

          Cum funcționează? Ai nevoie de un stilou, o agendă și 15 minute în fiecare dimineața. Înainte de a începe lucrul, verifică ce sarcini/proiecte/termene limită/acte ai de elaborat și respectat. Apoi notează-le pe toate și ordonează-le în funcție de priorități după 4 criterii (poți folosi un tabel similar cu acesta):

IMPORTANT ȘI URGENT

  Termene limită,
  Acte
  Proiecte important
  Probleme urgente

IMPORTANT DAR NU URGENT

  Sarcini pe care îți este ușor să le efectuezi și nu au termen limită în ziua respectivă sau rezolvarea lor nu îți solicită mult timp, deci pot fi efectuate spre finalul zilei

 

DELEG/REFUZ

  Solicitări de ajutor  
  Urgențele altora
  Mailuri/Apeluri
  Distrageri

AMÂN PENTRU FINALUL ZILEI

 Cititul știrilor
 Facebook/Instagram
 Jocuri
Conversații cu prietenii 

 

          Notând în agendă la începutul zilei sarcinile în ordinea priorităților, vei observa clar ce este urgent și ce suportă amânare. Nu te vei mai trezi că ai uitat de un termen limită sau de rugămintea unui coleg de a da o mână de ajutor.

          Pentru sarcinile din căsuța dreapta-sus (nu este urgent), stabilește și notează și pentru când le amâni (mai târziu în cursul zilei, mâine, săptămâna următoare), iar în cazul Delegărilor/Refuzurilor stabilește și notează ce și cui delegi și ce alegi să refuzi, anunțând acest fapt.

          Astfel, având permanent în fața ochilor planul zilei, îți este ușor să prioritizezi și să știi de ce să te apuci prima dată și în ce ordine să rezolvi lucrurile pentru a-ți optimiza timpul și a lucra eficient.

          7. Socializează/Relaxează-te. Marissa Mayer, fostul CEO al Yahoo a declarat că, din observațiile ei, atunci când oamenii lucrează de acasă socializează mai puțin. Firesc, din moment ce nu mai există pauze de cafea și discuții între colegi.

          Însă discuțiile stimulează ideile creative. De aceea, atunci când lucrezi la domiciliu este important să rămâi conectat cu colegii de lucru.

          Din fericire, astăzi modalitățile de a socializa sunt aproape tot timpul la îndemnână prin intermediul smartphone-ului și al laptopului.

          La finalul programului ales pentru lucru, o dată sau de două ori pe săptămână trimite-le mesaj colegilor și propune-le o ieșire la o terasă sau o reuniune la unul dintre voi pentru a schimba idei și a descoperi noi moduri de abordare a situațiilor.

         De asemenea, la finalul fiecărei zile de lucru lasă deoparte tot ce ține de muncă și alocă timp pasiunilor tale sau celor dragi.

          8. Premiază-te! Când ai proiecte importante de elaborat, stabilește-ți un premiu, o recompensă pe care să ți-o acorzi la finalizarea sa.

          Cu cât mai important este proiectul, cu atât mai satisfăcătoare trebuie să fie și recompensa aleasă.

          Creierul are nevoie să rămână motivat, iar împlinirea unei dorințe este una dintre cele mai eficiente forme de a te asigura că îți respecți obiectivele propuse.

          9. Respectă-ți obiectivele. Fii consecvent cu tine și cu visurile tale. Chiar dacă lucrezi de acasă și nu mai ai un șef care să te monitorizeze sau să îți verifice la fiecare oră progresele, păstrează-ți consecvența și disponibilitatea de a lucra la standarde înalte.

          Modul în care rezolvi sarcinile și elaborezi proiectele reprezintă cartea ta de vizită în mediul preofesional.

          Obiectivele tale, visurile pe care le ai despre viitorul tău, toate sunt realizabile prin intermediul activităților pe care le faci astăzi.

          Gândește-te la asta: Dacă ai propriul business, nu ai un superior care să te cicălească, dar nici un salariu asigurat, deci ai responsabilitatea modului în care îți efectuezi sarcinile pentru a-ți asigura veniturile, sau chiar poți răspunde de veniturile angajațiilor tăi, dacă ei există.

         Nu ai nevoie de cineva care să stea cu morcovul și bățul în spatele tău pentru a lucra la standarde înalte. Cea mai bună motivație este cea intrinsecă.

          Amintește-ți de ce faci ceea ce ai ales să faci și astfel îți vei respecta munca și pe tine. 

          Despre modurile de a lucra eficient și maximizarea satisfacției personale și profesionale vorbim la workshopul MENTALITATE, ATITUDINE, PRODUCTIVITATE – O Metodă Eficientă Pentru Succesul Personal.

          În cadrul workshopului afli care sunt obiceiurile zilnice care te antrenează pentru a obține succese constante, îți însușești principiile performanței, caștigi noi deprinderi și descoperi cele mai importante tehnici care îți resetează creierul pentru a gândi în stil mare, precum și metodele care amplifică eficiența și productivitatea necesară pentru îndeplinirea obiectivelor mărețe.

         Succesul este o atitudine și un mod de viață, nu un moment trecător. Prin jocuri de sală și interacțiuni, dar și prin intermediul studiilor de caz și microtehnicilor cognitive, la finalul workshopului vei porni zâmbitor și înarmat cu toate cunoștințele necesare pentru a-ți schimba rutinele și a construi, cărămidă cu cărămidă și zi după zi, viața pe care ți-o dorești și știi că o meriți.

          Vei ajunge mai devreme sau mai târziu acolo doar dacă acționezi astăzi pentru tine. Pentru omul care vrei să fii.

          Pentru înscriere, accesează pagina www.brainplus.ro/inscriere.

          Te felicit pentru că ai ajuns până aici! Mai departe depinde de tine ce faci pentru tu cel din viitor. Închizi articolul zâmbind și îți păstrezi actualele obicieuri, sau implementezi ce ai descoperit și vezi cum țelurile prind contur? Succes!

          Suntem aici pentru Tine! 🙂 Pentru mai multe detalii despre serviciile BRAIN+ accesează: Servicii și Tarife.

          Mai multe articole despre psihologie, dezvoltare personală și amplificarea puterii mentale găsești AICI.

Suntem și pe FACEBOOK și INSTAGRAM . Urmărește-ne pentru #PontulZilei și pentru a nu pierde următoarele articole despre psihologie, dezvoltare personală, tehnici de persuasiune și optimizare mentală.

🧠 BRAIN+ România: Excelența începe prin Noi! 🔱

Psihoterapeutul tău este aici. Vino să ne cunoaștem!
www.brainplus.ro/programari

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.