Psihologia Persuasiunii: Ghid de comunicare politică în perioada de criză

Reading Time: 7 minutes 👀

#ComunicarePolitica #Persuasiune #ComunicareDeCriza

          Hello BRAINiacs!
          Avem încredere că sunteți bine. Probabil mai odihniți ca niciodată și dornici de a fi de folos, avem nădejdea că împreună vom reuși să depășim orice obstacol pentru a progresa, atât personal cât și ca specie.

          În aceasă perioadă, specialiștii BRAIN+ Media Consult, divizia grupului BRAIN+ România care se ocupă de studierea comunicării persuasive, consultanța comunicațională, campanii și PR au studiat intensiv pattern-urile de comunicare, cât și pe cele comportamentale.

          Observând o serie de lacune în comunicarea publică, lacune ce diminuează impactul și importanța mesajelor, precum și abilitatea acestora de a-și atinge scopul, de a fi persuasive, am decis să ne punem serviciile la dispoziția Grupului de Comunicare Strategică și a tuturor persoanelor cu autoritate publică (membri ai guvernului, președinți de partide, primari, purtători de cuvânt, prefecți etc) în mod gratuit până pe data de 15 aprilie*. Pentru detalii vă rugăm să ne trimiteți un mail la contact@brainplus.ro și vă vom fi de folos de îndată.

          „Fericirea constă în sentimentul de contribuție la un bine superior. Aceasta este definiția fericirii” spune Ichiro Kishmi în cartea sa „Curajul de a nu fi pe placul celorlalți”.

          În acest sens, pe baza observațiilor și studiilor noastre, am elaborat câteva recomandări pentru îmbunătățirea comunicării cu publicul în această perioadă:

          1. Modificarea mesajului transmis de mașinile de poliție în patrulare. Pentru a fi persuasiv și a determina o schimbare în comportamentul publicului, un mesaj trebuie să fie înțeles și însușit.

          Recomandăm modificarea mesajului „Respectați ordonanțele militare, rămâneți în case!” în „Vă mulțumim pentru că respectați măsurile de prevenție a răspândirii virusului COVID-19. Vă mulțumim pentru că păstrați distanța socială și rămâneți în case. Astfel contribuiți la binele comunității și la combaterea virusului COVID-19. Respectând măsurile în vigoare vă protejați sănătatea dvs, a familiei și a comunității din care faceți parte!”.

          Conform studiilor psihologice, restricțiile formulate imperios și afirmațiile care încep cu „NU” au un impact nesemnificativ sau chiar contribuie la dorința de rebeliune. În schimb, dacă mulțumiți oamenilor pentru ceva înainte de a transmite solicitarea, creierul va percepe comportamentul dezirabil ca fiind deja însușit.

          2. Folosirea principiului dovezii sociale în discursul public. Recomandăm introducerea în cadrul discursurilor publice a sintagmelor „Majoritatea românilor au înțeles că, respectând măsurile de izolare, vom trece mai repede peste această perioadă dificilă./ Majoritatea dintre voi respectă măsurile luate și ajută medicii și comunitatea să combată această pandemie.”

          Folosind principiul dovezii sociale în comunicare, receptorul percepe comportamentul dezirabil mai ușor, iar insistarea pe cuvântul „comunitate” asigură sentimentul de apartanență și contribuție la un bine superior, chiar dacă sacrificiul individual este supărător.

          3. Asumare și încurajare. Restabilirea încrederii populației și medicilor în factorii decizionali (puterea executivă și legislativă) este vitală în următoarea perioadă. Orice comunicare este mai bună decât o non-comunicare, la fel cum orice acțiune este mai bună decât o non-acțiune. Cea mai mare greșeala este tentativa de a mușamaliza sau de a edulcora mesajele cu privire la erorile comise.

          Este imperios necesar ca discursurile publice să transmită
          a) Asumare
          b) Soluții
          c) Încurajare/Motivare.

          În privința erorilor care au șubrezit încrederea medicilor în sistem și în resursele sale, este esențial ca Ministrul Sănătății sau Președintele să iasă în față opiniei publice cu următoarele mesaje: „O serie de greșeli grave care ar fi putut fi prevenite au cauzat (…). Ne asumăm întreaga responsabilitate pentru aceste erori și în urma unor anchete riguroase și independente vom identifica atât responsabilii cât și soluțiile pentru a preveni astfel de greșeli incalificabile pe viitor și le vom comunica de îndată.”

          „Asigurăm întreaga comunitate că suntem la curent cu situația curentă, precum și cu lipsurile care există și cu îngrijorările cadrelor medicale și asistentelor. Întreaga noastră preocupare este de a asigura de urgență toate resursele necesare pentru protecția voastră și buna desfășurare a activității.”

          „Rugăm personalul și orice persoană care are informații sau indicii cu privire la nerespectarea normelor sau la încălcări ale legii să le raporteze de îndată la (număr de contact/site cu formular pentru sesizări/mail)”. „Mulțumim majorității care a înțeles importanța responsabilității în această încercare grea prin care trece omenirea și care caută permament moduri de a fi de folos.”

          4. Empatie. Într-o perioadă de restriște este esențial ca TOATE mesajele publice transmise să fie empatice.

          Includerea unor formulări precum „înțelegem că este o măsură deranjantă”; „știm că nu este confortabil”; „cunoaștem disconfortul pe care îl provoacă”; „ne preocupă sentimentele de îngrijorare/teamă” ajută la ridicarea moralului, deoarece nu ne mai simțim singuri, neînțeleși sau abandonați.

          După exprimarea empatiei, e important să urmeze o dezvăluire personală („și eu sunt la fel de îngrijorat precum dvs”; „și noi suntem afectați de aceste măsuri”), precum și un exemplu personal („totuși alegem să fim responsabili și să respectăm deciziile pentru a contribui cum putem la succesul comunității și națiunii noastre în lupta cu acest virus”).

          5. Trasarea sarcinilor. Pentru eficientizarea comunicării, este util ca o persoană cu autoritate recunoscută și care se bucură de grad mare de încredere (Raed Arafat este un comunicator ideal) să traseze public directive, pentru ca toată lumea să se simtă utilă.

          Exemplu: „E important ca medicii să raporteze de îndată care sunt solicitările și cum îi putem ajuta, ce nevoi au și ce lipsuri, garantăm că vom remedia toate plângerile în cel mai scurt timp posibil.” 

          „Mulțumim polițiștilor, vânzătorilor și tuturor celor care asigură aprovizionarea, respectarea ordinii publice și siguranța și confortul populației. Mulțumim cetățenilor care au înțeles în număr mare să respecte măsurile de autoizolare și de lucru la domiciliu și îi rugăm să fie răbdători pentru că doar așa putem să trecem peste această perioadă, să eliminăm toate măsurile de urgență și să revenim la viața de dinainte de pandemie”.

          6. Siguranță și stabilitate. Oamenii sunt anxioși deoarece nu pot face predicții cu privire la viitor. Nu știu cât va dura pandemia, nu cunosc ce impact va avea din perspectivă economică, afaceriștii nu știu când își vor putea redeschide locațiile, angajații nu știu dacă vor mai avea un job.

          De aceea este esențială restabilirea încrederii cu privire la viitor. Comunicarea publică trebuie să includă sintagme precum „Și noi cunoaștem îngrijorările și ne preocupă aceleași lucruri. De aceea lucrăm la un pachet de măsuri care să asigure bunăstarea colectivă, să protejeze antreprenorii și personalul și să conducă la un impact cât mai mic posibil asupra economiei noastre.”

          IMPORTANT: E esențial ca orice mesaj public să fie bazat și pe fapte ce vor fi expuse ulterior. Altfel reprezintă o minciună rostogolită în spațiul public, iar un astfel de comportament este intolerabil. În cadrul punctelor enunțate, sperăm că mesajele pe care le-am exemplificat reprezintă deja puncte de interes pentru liderii politici, că sunt deja preocupați de astfel de proiecte, de remedierea erorilor și de identificarea soluțiilor optime. În nici un caz nu încurajăm și nu vom fi părtași la acțiuni de inducere în eroare a populației prin mesaje care nu reprezintă adevăruri bazate pe fapte și probe irefutabile.

          *BRAIN+ MEDIA CONUSLT oferă acces gratuit pentru două săptămâni (01 – 15 APRILIE) la pachetul complet de consultanță comunicațională în valoare de 1500 de euro pentru factorii decizionali și comunicatorii din administrația publică interesați de strategii și soluții pentru optimizare în comunicarea publică.

          IMPORTANT: Comunicarea, strategiile, discursurile, sloganurile, elaborarea campaniei și a mesajelor nu vor viza construirea unui brand personal sau electoral. În această perioadă ne axăm exclusiv pe asigurarea calității, clarității și persuasivității mesajelor și discursurilor care vizează respectarea măsurilor pentru prevenirea îmbolnăvirilor și combaterea pandemiei, a restabilirii încrederii populației pentru stabilitatea psihică, ridicarea moralului și diminiuarea anxietății.

🧠 BRAIN+ România: Excelența începe prin Noi! 🔱

www.brainplus.ro/mediaconsult
https://www.facebook.com/BrainPlusMediaConsult

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.